Racing

Racing

 

projekt3b

Bilen är en Camaro Z-28 1989 års modell som har utvecklats litegrand varje år. Jag köpte bilen 1994 och då var det en 305 TPI motor och trummbromsar bak. Bilen såg ut att gå fort men var strypt vid 160 km/h. så kunde det självklart inte få vara utan här började mekarintresset att komma tillbaka. Portat plenum, ställbbart bränsletryck, portade toppar annan kam. Bilen gick på 15 sek repor på 402 m. Det visade sig vara brustna kolvringar i flera cylindrar.

Ny motor byggdes, 350 med Trick Flow toppar och en ZZ-9 kam. Låga 13 sek tider. bytte toppar till TPIS AFR toppar och mini ram insug. 12 sek tider. Bygde om till 383 motor och TPIS 409 kam. låga 12 sek tider. En cylinder sprack så nytt block med lite mindre borr till en 382 motor nya toppar AFR 195CC. Mitten 11 sekunders tider.

Nu sitter det en 421 motor med ombygt Weiand Stealh Ram EFI och 10.8 sek tider. Under hela den här tiden så byttes också alla upphägningar, kardan, bakaxel, bromsar mm så det går att svänga och stanna med bilen. Problemet idag är växellådan som rasade två gånger under 2014. Den är uppgraderad med Monster transmision delar och skall enligt uppgift klara 650 hp men med klisterdäck så tar det stryk, så jag kanske lägger tävlandet på hyllan och bara ruppar omkring på gatorna och lägger lakrisränder istället. Vi får se, snart är sommaren här och känslan kommer säkert tillbaka.

Det blir nog lite racing! Jag har beställt nya slicks som kommer i april, dessa kommer att få bekänna färg den 2 maj och 9 maj på Malmby. Nytt för i år är också svarta fälgar, fick ett ryck och lackade dom befintliga fälgarna mattsvarta, jag skall försöka lägga in några bilder.

Första racet var med Corvette Cluben på Malmby, vi hade en kanondag lite kallt men eftersom jag vann så spelade det ingen roll. Så det blev en ny buckla att ställa på hyllan.

Sen var det dags igen helgen efter men växellådan rasade i första försöket, treans växel försvan, så det blev till att åka hem på tvåans växel 4500 rpm i 80 km/h. inte så kul men hem kom jag. nu har jag beställt en ny låda med turbin som klarar över 1000 hk så nu skall det väl håll.

Växellådan är monterad och den är helt manuell med omvänd växling vilket inte var så lätt i början eftersom man var van att växla åt ena hållet och nu dra växelspaken åt mig. Det blev några felväxlingar i början. Men allt fungerar som det ska och jag har kört en gång på Kjula. Det gick så där 203 km på 402m men bara 11,36 sek? Jag vet inte om det är lådan eller turbinen som ställer till det för det borde vara 10.70 repor.

2016 Det har varit ett bra år men jag har haft för mycket att göra så det har inte blivit så mycket åka av. Men bilen går mycket bra Jag har inte kört på klistrad bana så starterna har varit dåliga med hjulspinn 60 fot på 2,1 sek, men slutfarter på 210 km/h. Detta med enkelt 3 tum avgassystem vilket alla sade till mig att det är på tok för litet. Jag vet men det är svårt att få på något grövre. Men jag byggde om det till 4 tum och det går precis fritt så jag var spänd på att se vad det skulle göra på 402 m. Så kom ett race på Björkvik med likasinnade så jag packade in slicksen och åkte dit. Väl framme så fick jag inte köra med slicks? Har du inte läst reglerna? Vilket jag bara skummat igenom hjälm, heltäckande kläder, hanskar skulle man ha men det struntade dom i men slicks var förbjudet. Så jag halkade runt dom första 200 m till 3an gick i och fästet kom, då bar det iväg som aldrig förr och jag vann dom flesta racen.

Sedan var det dags för stegen och jag fick möta den som vann, en turbo pontiac. Jag spann och kom inte i fatt. Efter stegen så frågade jag om jag kunde få sätta på slicksen och det var ok. Så jag frågade om vi kunde köra om nu när jag hade fäste och Pontiacen ställde upp. Jag tog starten och efter ett tag så såg jag honom i backspegeln, när vi kom tillbaka så sade han jag glömde att uppna avgasspjällen. då kör vi igen sade jag och resultatet var det samma, jag tog starten och drog iväg tills jag såg honom i backspegeln. Tråkigt nog så var det ingen tidtagning men slutfarten var mycket högre än den brukar vara. Det roliga med denna körning var att han hade 650 bromsade hk i motorn så vad jag har vet jag inte men bra gick det.

Sedan skulle jag köra en gång till mot någon Mustang och det tog en evighet innan han var klar men väl iväg så var jag i mål när han passerade 200 m, då gör jag årets miss jag tänkte rulla ut på 4an men drar spaken åt fel håll och 2an går i med övervarvning. Ja bilen gick lite dåligt på tomgång efter det men vi körde hem 13 mil med ganska trött motor. Då kom en Mustang och gasade om oss och jag trampade till och höll på att köra över honom trotts dålig gång. Väl hemma så plockade jag bort vipparmarna för att se om jag kunde se någon ventil som satt lägre än dom andra men det såg jämnt ut. Då kopplade jag på vakuumsugen och inget vakuum? Skumt, så av med topparna och alla avgasventilerna var sneda jag såg ficklampans sken när jag lyste i kanalen ändå gick bilen hela vägen hem med kraft att gasa om Mustangen. Tråkigt att det hände för det var ett race kvar med Corvett Cluben på Malmby ( roligaste racet på året) och där är det tidtagning så jag missade tillfället att se vad avgassystemet gjorde för skillnad.

Så vad händer nu? Jag har beställt nya toppar från AFR som flödar 308 cfm på insug mot dom gamla som flödade 280 cfm, avgas 233 cfm mot 218 på dom gamla. Det är fortfarande 195 toppar vilket många skulle säga är för små men gasresponsen i dessa är som en vass motorcykel, det låter fantastiskt. problemet är att dessa är restade så det senaste datumet är 10 oktober om det går vägen så hinner jag kanske köra lite i år men det är en del jobb, kolvarna måste säkert slipas ur och det tar ett tag men jag lever på hoppet. På återseende

Comments are closed.